افقه: واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به اسم خصوصی سازی به نهادهای دولتی تکرار کارهای بی فایده همیشگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: واگذاری سهام شرکت های خودروسازی و واگذاری مدیریت خودروسازی زمانی موفق خواهد بود که از تجربه کشورهای صنعتی موفق استفاده و الگو برداری کنیم وگرنه دست به دست کردن سهام و مدیریت بین این مدیر دولتی یا دیگری که سفارش شده است به نتیجه خاصی منتهی نمی شود و الزاما راه حل نیست.

«مرتضی افقه» اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با تحریریه در خصوص اهمیت واگذاری سهام های تودلی شرکت های خودروسازی و حرکت گام به گام در این مسیر تا رسیدن به خصوصی سازی واقعی در صنعت خودروسازی کشور گفت: با اینکه دولت های مختلف در طول سال های گذشته بارها و بارها از واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی سخن گفته اند و به خوبی می دانند مدیریت صنایع اعم از خودروسازی به دست توانای بخش خصوصی موجب از بین رفتن بسیاری از حاشیه ها و چالش هایی می شود که خودروسازی تحت مدیریت دولت ایجاد کرده است اما باز هم در بر روی همان پاشنه می چرخد و مدیریت دولت سبب شکل گیری شرکت های تو در تویی شده اند که کار را برای خصوصی سازی صنعت خودروسازی بسیار سخت کرده اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی تردید واگذاری سهام شرکت های خودروسازی که مشخص نیست به چه دلیلی این همه شرکت ایجاد شده در حالی که چند درصد هم کارآمدی ندارند قطعا مطلوب است و می تواند اولین گام برای حرکت در مسیر خصوصی سازی صنعت خودروسازی باشد.

افقه: واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به اسم خصوصی سازی به نهادهای دولتی تکرار کارهای بی فایده همیشگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز و استاد اقتصاد تاکید نمود و گفت: با اینکه اصل قضیه بالقوه خوب است اما درعمل باید به مواردی دقت شود که انتهای این مسیر نیز به چالش های دیگری منتهی نشود مثل دقت بر واگذاری سهام شرکت های خودروسازی که باز هم به دست شبه دولتی ها نرسد و وابستگان به دولت و نهادهای بزرگ به اصلی ترین سهامداران شرکت های خودروسازی تبدیل نشوند.

وی در این باره بیان داشت: بخصوص اینکه امسال دولت در تلاش است تا براساس طرح مولد سازی مابقی اموال دولتی را نیز به فروش برساند، با توجه به اینکه بخش خصوصی کشور توان مادی و ظرفیت محدودی دارد بعید به نظر می رسد این ماجرا ختم به خیر شود و بخش خصوصی واقعی در این بین حرکتی به نفع خرید سهام خودروسازان و ایجاد رقابت در این بخش انجام دهد.

مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه چمران در این باره تصریح نمود: در صورتی که باز هم دست های پنهان پشت پرده برای کنار زدن بخش خصوصی وارد عمل شود؛ شفافیتی در کار نباشد و سهام شرکت های خودروسازی به شبه دولتی ها واگذار شود، عملا تغییر خاصی به نفع توسعه صنعت و بهبود وضعیت خودروسازی کشور ایجاد نمی شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اشاره به این مطلب مهم است که این نوع بازی کردن ها با متغیرهای صرفا اقتصادی کارساز نیست تا زمانی که شفافیت در کار نباشد و دولت و حاکمیت اراده لازم برای وارد کردن بخش خصوصی واقعی و سپردن امور تجارت و اقتصاد و بازرگانی به دست آنها را نداشته باشد، کاری از پیش نمی رود.

افقه: واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به اسم خصوصی سازی به نهادهای دولتی تکرار کارهای بی فایده همیشگی است

وی در این باره افزود: واگذاری سهام شرکت های خودروسازی و واگذاری مدیریت خودروسازی زمانی موفق خواهد بود که از تجربه کشورهای صنعتی موفق استفاده و الگو برداری کنیم وگرنه دست به دست کردن سهام و مدیریت بین این مدیر دولتی یا دیگری که سفارش شده است به نتیجه خاصی منتهی نمی شود و الزاما راه حل نیست.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: توسعه صنعت خودروسازی و عبور از چالش ها و زیان هایی که این صنعت برای اقتصاد ایران و مردم ایجاد کرده وابسته به عدم بازی کردن با متغیرهای اقتصادی و واقع نگری به این موضوع است، چون تا زمانی که مدیران کارآمد و توانای بخش خصوصی وارد کارزار نشوند قطعا بهبودی در وضعیت صنعت خودروسازی نخواهیم دید.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28089

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =